Åpningstider:
Fredag kl. 14:00 - 22:00
Lørdag kl. 08:00 - 17:00
Søndag kl. 10:00 - 12:00
På rennkontoret får alle deltagere utdelt konvolutt inneholdende startnummer med brikke og informasjon. Startnummer skal bæres godt synlig gjennom hele rennet. Brikke er integrert i startnummer. Ved brutt løp må startnummer leveres rennkontor så snart som mulig. Alle deltagere må bruke startnummer med brikke av sikkerhetsmessige grunner som en bekreftelse på at alle har kommet i mål.
START er ved dagparkering vis a vis Hovden FJellstoge og Vandrerhjem, ca 4 km nord for Hovden sentrum.
MÅL er ved Hovden Badeland/ Hovden Grendehus, ca 700 m fra Hovden sentrum
På grunn av den pågående Korona epidemien og begrensing rundt arrangement satser vi på at påmeldingen kan åpnes ca 20 januar. Vi planlegger fortsatt med at årets HovdenTour skal være lørdag 20.mars. (reservehelg vil være lørdag 24.april.) Vi håper at folk setter av helgen og at deltakerbegrensingen er endret på når vi kommer til Mars mnd.
Påmeldingsfrist er 19. mars 2021. Om deltaker begrensing vil første mann til mølla være prinsippet.
Om du var av dem som var påmeldt i fjor og overførte deltaker avgiften videre til 2021, vil dere være prioritert på rennet 2021 om det er deltaker begrensing.
Ved påmelding må man oppgi forventet sluttid for puljeinndeling.
Det er kun mulig å melde seg på ONLINE. Betaling av deltakeravgift og lisens skjer også online ved påmelding med VISA eller MasterCard.
Påmelding før 1.2.2020:
Påmelding etter 1,2,2020:
Etteranmeldelse på renndagen mot ekstra gebyr kr 200.
Barn 10 - 16 år i trimklasse får halv pris.
Studenter får 100 kr rabatt ved å vise studentbevis.
Lisens til skiforbundet kommer i tillegg.
Her kan du se hva deltakeravgiften skal dekke.
Overskudd går til Bykle Idrettslag og Hovden Sportsklubb som stiller med 170 funksjonærer som legger ned rundt 2000 timer med dugnadsarbeid.
Alle deltakere må ha betalt lisens før start. Gyldig lisens (sesong- eller engangslisens) er løperens ansvar. Arrangøren har ingen ekstra forsikring for løperen eller løperens utstyr. Lisens kan kjøpes samtidig som man melder seg på til rennet.
Trimklasse har klasseinndeling i henhold til Skiforbundet sin standard for turrenn, med 5-års intervaller. Foresatte har ansvar for å følge barn under 15 år. Registrering av tid er valgfritt.
Konkurranseklasse har klasseinndeling i henhold til Skiforbundet sin standard for turrenn, med 5-års intervaller. Aldersgrense er 15 år.
For å få best mulig flyt i rennet blir deltakere delt inn i puljer ut fra forventet tidsbruk. Starttid for hver pulje blir bestemt når vi ser hvor mange deltakere som har meldt seg på i ulike intervaller for forventet tidsbruk. Din eksakte starttid får du oppgitt per e-post og når du henter startnummer. Du kan også se i deltakerlisten
Starttider blir fordelt på følgende puljer:
09.50 Konkurranseklasse 13-16 år, 10 km
10.00 Konkurranseklasse 42,5 km
10.10 Konkurranseklasse 22 km
10.15 – 10.25 Trim klasse 42,5 km under 3,45 og over 4,30
10.40 – 10.50 Trim klasse 42,5 km 3,45 – 4,30
11.15 -11.25 Trim klasse 22 km
11.30 – 11.45 Trim klasse 10 Km
(Med forbehold om endringer.)
Starttid for alle puljer blir i tidsrommet kl. 09.55 - 12:30.
Vi håper alle respekterer ordningen, og melder seg på med realistisk tidsbruk. Så unngår vi mye irritasjon :)
SPERRETID
Deltakere som skal gå 42,5 km må passere drikkestasjon nr. 2 (Auversvatn) senest kl. 13.45 for å få fullføre.
Samtlige løpere får lue og diplom. Lue deles ut ved målgang. Diplom kan skrives ut selv. De som eventuelt også ønsker tremerke som tidligere år, kan bestille dette ved påmelding.
I konkurranseklasse er det 1/3 premiering. Premie er spekepølse fra Fjellgarden Hovden, og må hentes på rennkontoret.
Pengepremie til de 3 beste damer og herrer i konkurranseklasse 42,5 km (sammenlagt alle aldersklasser).
Diplom og heder & ære til det laget/ den bedriften som stiller med flest påmeldte. 3 kategorier, mer info her.
For konkurranseklasse 42,5 km blir det premieutdeling til 3 beste damer og 3 beste herrer sammenlagt ved målområdet kl. 15:00.
Rennet går i klassisk stil. Brudd på stilart kan medføre diskvalifikasjon.
Regler for stavlengder som blei innført fra sesongen 2016/2017 gjelder, se informasjon her
Dette er hovedregelen
I konkurranser i klassisk teknikk, så må skistaver være maksimalt 83 % av utøvers høyde.
I fri teknikk må stavlengden være maksimalt 100 % av utøvers høyde.
Utøvers høyde er målt med skisko på et flatt underlag til toppen av hodet uten lue.
Stavlengden er målt fra spissen av staven til det øverste festepunktet for stavstroppen.
Alle desimaltall vil bli avrundet til den nærmeste centimeter som følgende: mindre enn 0,5 cm vil bli rundet ned, og 0,5 cm og mer vil bli rundet opp
Alle deltakere skal av sikkerhetsgrunner gå med ryggsekk. Denne skal inneholde varmt og vindtett ekstra tøy. Husk at været kan skifte fort i høyfjellet! I sekken anbefaler vi også å ha med mat og drikke samt solbriller og solkrem.
I konkurranseklassen skal sekken veie minst 3 kg, også ved målgang. Vi vil foreta kontrollveiing av sekker og innhold. Løpere som blir observert uten sekk kan diskvalifiseres.
Det er 3 drikkestasjoner i løypa, etter ca 10 km, 18 km og 32 km. Det blir servert vann, saft, energidrikk, lefser og bananer. I målområdet serveres saft og suppe (vis startnummer).
Det blir også en minidrikkestasjon på Lislefjødd etter ca 4,5 km. Her serveres saft og sjokolade, og denne er ikke ment for deltakerne i konkurranseklasse.
Det serveres også drikke på 10 km etter ca 5 km
Eq-Timing står for individuell elektronisk tidtaking. Alle deltakere får utdelt startnummer med brikke. Det blir registrert to mellomtider.
I trimklassen kan man selv velge ved påmelding om man ønsker tidtaking eller ikke. Av sikkerhetsgrunner har alle deltakere uansett brikke i startnummer.
Vi har egen beredskapsansvarlig for rennet samt at lege og sykepleier er stasjonert på Hovden i tidsrommet kl. 08:00 - 19:00. I tillegg er førstehjelpere stasjonert i start- og målområdet og ute i løype. Vi har patruljer på skuter.
Dersom vær- og føreforhold er slik at arrangør finner det for risikabelt å sende deltakere ut i fjellet, vil rennet bli avlyst. Vi har alternative løypetraseer som er kortere/ ligger lavere i terrenget, så det vil være muligheter for å gjennomføre rennet med alternativ trasé. Det er ingen refusjon av startkontingent ved avlysning på renndagen, eller dersom det besluttes å benytte alternative traseer.
Rennets jury sammen med sikkerhetsansvarlig tar beslutningen om hvorvidt rennet kan gjennomføres.
Teknisk delegert: Olav Arnfinn Arneberg
Rennleder: Steinar Haugen
Beredskapsansvarlig: Torvald Gautland
Rennsekretær: Roar Hjelmeset
Når du meldte deg på til HovdenTour fikk du bekreftelse per e-post der det står innloggingsinformasjon.
Alle kan selv logge inn og endre for eksempel navn eller forventet tidsbruk. Dersom du ønsker å endre fra 22 km til 42,5 km må du betale et mellomlegg. Endrer du motsatt vei får du ikke refundert mellomlegget.
Dersom du har glemt innloggingsinformasjon kan du legge inn e-postadresse for å få tilsendt dette på ny.
Dersom det skulle bli dårlig vær har vi alternative traseer for gjennomføring av rennet. Mer informasjon om dette finner du under "Løypeinformasjon".